Dusia, 5 lat
Wieliczka
7 sierpnia 2012

Przedszkolny logopeda zdiagnozował u mojej pięcioletniej córki mutyzm wczesnodziecięcy, dlatego jako rodzice szukaliśmy miejsca, gdzie właściwy specjalista mógłby pomóc naszemu dziecku. Do gabinetu Logo TT trafiliśmy po rozmowie z moją znajomą, której synek uczęszczał na terapię w w/w gabinecie. Znajoma była bardzo zadowolona z pomocy, którą oferowała pani neurologopedia, jednak uprzedziła mnie, iż terapia wymaga czasu oraz systematycznego zaangażowania rodziców. Po kilkunastu wizytach typowo logopedycznych zaproponowano nam jako rodzicom terapię met. Tomatisa. Po szczegółowych objaśnieniach dot. tej met jakie otrzymaliśmy ze strony specjalisty, podjęliśmy z mężem decyzję, iż chcemy aby zastosowano ten typ terapii u naszej córeczki.

Po przeprowadzeniu badania uwagi słuchowej u Dusi, a przed rozpoczęciem terapii metodą A. Tomatisa pani neurologopeda przeprowadziła ze mną jako matką szczegółowy wywiad dotyczący zachowania dziecka. Z w/w wywiadu wynikło, iż Dusia często:

„mruczy” i wydaje nieartykułowane dźwięki
wymaga powtarzania poleceń,
zwleka z udzielaniem odpowiedzi w domu , a przedszkolu w ogóle nie odpowiada na zadane pytania
bardziej woli ciche i spokojne otoczenie niż głośne
ma trudności z utrzymaniem równowagi w tym ma trudności w nauce jazdy na rowerze, łyżworolkach
pojawiają się trudności ze spokojnym siedzeniem, wierci się
ma tendencje do przewracania się, potykania, wpadania na przedmioty ją otaczające
ruchy jej są niezgrabne, kanciaste
ciągle jej coś z rąk wypada,
przewraca przedmioty,
ruchy jej są nieskoordynowane mówi powoli niepewnie
myli strony lewą i prawą
szuka możliwości wyładowania energii, emocji poprzez ruch , skoki na trampolinie huśtawce,
lubi intensywnie biegać i skakać
ma kłopoty z uczeniem się sekwencji, ciągów np. ciągi sylab ciągi wyrazowe (dni tygodnia),
ruchy dziecka są nieskoordynowane mówi powoli niepewnie ,
okazuje zdenerwowanie, gdy nie może się wysłowić

Zawsze:

czuje się nieswojo w ciemnościach,
czuje się nieswojo na wysokości, boi się że upadnie,
ma trudności z przystosowaniem do nowego otoczenia
sprawia jej trudność nawiązywanie nowych kontaktów w grupie rówieśniczej,
wykazuje brak płynności w mowie,
mówieniu towarzyszy powtarzanie kwestii, urywanie wątku, częste wahanie się,
zawsze unika dyskusji słownych, interakcji, gdy nie musi sama nie wypowiada się,
w trudnych dla niej sytuacjach jak np. jakieś zmartwienie, sytuacje które powinna przedstawić swoje racje nie potrafi mówić – „sztywnieje”,
zawsze nie lubi mówić, śpiewać publicznie, niechętnie bierze udział w występach przedszkolnych., ma tendencje do przepraszania, wycofywania się brakuje jej wiary w siebie.

Te „zawsze” i „często” to właśnie najpoważniejsze problemy naszego dziecka. Po 45 godzinnej terapii met. Tomatisa jako rodzice Dusi zaobserwowaliśmy następujące zmiany w jej zachowaniu:

jest bardziej skupiona,
chce się sama obsługiwać, sama chodzi do toalety
chętniej maluje, stara się malować dokładnie,
w domu mówi starannie, wyraźnie,
stara się mówić – odpowiadając pełnymi zdaniami
w grupie rówieśniczej (dzieci znajomych rodziców) ładnie się bawi, odpowiada na pytania dorosłych i dzieci, sama inicjuje zabawę,
w przedszkolu poszerza krąg swoich koleżanek i kolegów- bawi się z większą grupą dzieci
dostaje pochwały z języka angielskiego , za to, że się chętnie zgłasza i odpowiada na pytania
dzieci i w grupie dzieci, które zna terapii.

Sukces pierwszej 45 godzinnej terapii Tomatisa spowodowała, że postanowiliśmy kontynuować terapie w oparciu o tę metodę, dlatego po 3 miesiącach przerwy Dusia uczestniczyła w kolejnej serii treningu uwagi słuchowej wg. A. Tomatisa (ok.20 godzin) w tym sesje aktywne- praca z mikrofonem. Po tej 20-sto godzinnej serii sesji zaobserwowaliśmy u Dusi:

pozytywną zmianę zachowania zwłaszcza na terenie przedszkola, gdzie miała bardzo duże problemy z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami i wychowawczyniami
(psycholog/logopeda szkolny niespełna rok wstecz postawił diagnozę „mutyzm wybiórczy”)
na spotkaniach terapeutycznych z neurologopedą dziewczynka po drugiej sesji treningu uwagi słuchowej metodą Tomatisa już na tyle komunikowała się w przedszkolu że pani logopeda stwierdziła iż Dusia jet gotowa do rozpoczęcia ćwiczeń które maja na celu poprawienie artykulacyjnej strony języka tj. pracowała nad poprawną wymową głosek szeregu syczącego i szumiącego,
była już gotowa do ćwiczeń kształtujących konstruowanie dłuższych wypowiedzi.

Te dwie serie terapeutyczne met Tomatisa oraz indywidualne cotygodniowe spotkania z panią neurologopedą sprawiły, iż nasze dziecko po kilku miesiącach bardzo dobrze zafunkcjonowało w przedszkolu najpierw nawiązując kontakt z jednym dzieckiem i jedną panią, a potem rozszerzało chęć komunikowania się z innymi. Dobrze funkcjonuje w nowym środowisku szkole. Pod koniec tzw. zerówki zaczęło czytać i układać z klocków proste wyrazy. Chcemy dodać, iż od samego początku Dusia bardzo chętnie wybierała się na każde spotkanie z miłą panią terapeutką.
Wszyscy troje jesteśmy bardzo zadowoleni z udzielonej nam pomocy, zachęcamy innych do podjęcia terapii w tym gabinecie.

Rodzice i Dusia.

Wieliczka, 07.08.2012 r.

Comments are closed.